Emil Stridbeck Porträtt

Simplify partner när Alektum Group expanderar internationellt!

Med 700 anställda i 14 länder behöver Alektum Group ha väl fungerade videolösningar för att bibehålla en stark kultur genom hela organisationen. Det är också därför man valt att ha Simplify som partner i sin fortsatta expansion.


Med 700 anställda i 14 länder behöver Alektum Group ha väl fungerade videolösningar för att bibehålla en stark kultur genom hela organisationen. Det är också därför man valt att ha Simplify som partner i sin fortsatta expansion.

När inkassobolaget Alektum Group grundades 1992 var man en förhållandevis liten aktör inom området. 30 år senare är Alektum Group en internationell storspelare, som med 700 anställda i 14 länder omsätter över 2 miljarder kronor. Nyligen gick finans- och fastighetsprofilen Erik Selin in som delägare, och bolaget satsar nu på att ta fler och större marknadsandelar runtom i Europa.

Alektum Group logo

En viktig del i Alektum Groups arbete är att alla medarbetare ska känna sig inkluderade och kunna bidra till arbetet, oavsett var i världen de befinner sig. Alektum Group har därför satsat stort på video, där samtliga kontor har de rätta förutsättningarna för kreativa och effektiva möten.

Nya behov efter pandemin

Satsningen på video är emellertid inget nytt. Alektum Group är sedan länge flitiga videoanvändare – men när pandemin slog till och hela koncernen gick ner i lockdown-läge skalades användandet av video snabbt upp. Och när medarbetarna så småningom började komma tillbaka till kontoren hade man nått insikten att videolösningen behövde ses över.

– Pandemin gjorde att precis alla plötsligt började använda video. Det innebar också att vi kom tillbaka till en ny verklighet där vi behövde hitta en lösning som var anpassad för det, säger Emil Stridbeck, Team Manager Infrastructure Operations på Alektum Group.

­– I det läget var vi väldigt glada över att ha Simplify som partner. De förstod att vår gamla lösning inte längre kunde lösa våra utmaningar, och hjälpte oss då att hitta något som fungerade mycket bättre.

Samma arbetssätt över hela europa

Valet föll på hårdvara från Cisco, Cisco Webex videokonferensenheter, som Alektum Group nu använder tillsammans med mjukvara från Microsoft Teams, Webex och Zoom. Lösningen implementerades i allt från mindre samtalsrum till konferensrum och styrelserum. Därmed kunde man uppnå en standard-setup som introducerades på samtliga kontor 2022. Totalt har koncernen ett 50-tal Ciscosystem fördelade över de europeiska kontoren.

Alektum Group Konferensrum IT

– Vi har bytt ut allting, och har nu samma förutsättningar överallt – och att kunna kombinera Ciscos hårdvara med olika plattformar fungerar helt perfekt. Oavsett vilket av våra kontor du befinner dig på så ansluter du till möten på samma sätt, vilket är mycket uppskattat av medarbetarna.

Alektum Group är sedan länge kunder till Simplify, och Emil Stridbeck är mycket nöjd över partnerskapet:

­– Vi är ett familjeägt bolag som jobbar med människor. Vi vill alltid ha bra och pålitliga relationer, ett äkta partnerskap helt enkelt. Och precis det får vi från Simplify. De fixar allt vi behöver hjälp med, ser alltid våra behov och sätter oss i fokus. Jag vet att när vi beställer något så kommer Simplify på eget initiativ leverera och ta hela projektet i mål och slutligen hålla onboarding för vår personal. Oavsett var i Europa det är. Det ger en väldig trygghet.

”The extra mile”

Ett av Simplifys värdeord är Customer First. Kunden sätts alltid i första rummet och Simplify gör det som krävs för att kunden ska bli nöjd. Emil Stridbeck lyfter gärna ett exempel på hur han själv fick uppleva det i praktiken när man en fredag eftermiddag hade en utmaning i företagets viktigaste konferensrum på det 6 000 kvadratmeter stora kontoret i centrala Göteborg:

– En stor del av all teknisk utrustning i rummet blev nedmonterad i samband med att vi skulle renovera. Sådant kan hända, men problemet var att vi skulle ha ett viktigt styrelsemöte på måndag morgon. På eget initiativ åkte då en medarbetare från Simplify till oss och löste det – och när styrelsen kom på måndagen fungerade allt perfekt igen. Det tycker jag är ett bra exempel på hur det är att jobba med Simplify.

Vill du veta mer om hur Simplify kan hjälpa dig? Hör av dig till våra experter!

Kontakta oss

Fyll i dina uppgifter så återkopplar vi till dig. Är du redan befintlig kund så kan du besöka vår supportsida.

Vilket tjänsteområde är du intresserad av?

Jag samtycker till att min information behandlas och sparas av Simplify Sverige AB.